Нормативно-правове забезпечення
Закони, постанови, накази, листи
2022
- Лист МОН України №1/10258-22 від 06.09.2022 р. “Про організацію освітнього процесу дітей з особливими освітніми потребами у 2022/2023 навчальному році”
- Постанова Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2022 р. №979 “Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України з питань діяльності спеціальних закладів загальної середньої освіти”
- Лист МОН України №1/9540-22 від 19.08.2022 р. “Щодо асистента учня (дитини) в закладах освіти”
- Лист МОН України №1-8794-22 від 02.08.2022 р. “Щодо діядьності психологічної служби у системі освіти в 2022/2023 навчальному році”
- Лист МОН України №1/8504 від 27.07.2022 р. “Про окремі питання діяльності закладів дошкільної освіти у 2022/2023 навчальному році
- Лист МОН України №4/1196-22 від 08.06.2022 р. “Про методичні рекомендацї щодо визначення освітніх труднощів та рівнів підтримки у дітей раннього та дошкільного віку”
- Постанова Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2022 р. №483 “Про внесення змін до порядків, затверджених постановами Кабінету Міністрів України від 10 квітня 2021 р. №530 і від 15 вересня 2021 р. №957
- Лист МОН України №1/3845-22 від 02.04.2022 р. “Про рекомендації для працівників закладів дошкільної освіти на період дії воєнного стану в Україні”
- Лист МОН України №1/3737-22 від 29.03.2022 р. “Про забезпечення психологічного супроводу учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні”
- Наказ МОН України №274 від 28 березня 2022 р. “Про деякі питання організації здобуття загальної середньої освіти та освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні”
- Лист МОН України №1/3710 від 28.03.2022 р. “Про роботу інклюзивно-ресурсних центрів та організацію освітнього процесу для осіб з особливими освітніми потребами у період воєнного стану”
- Лист МОН України №1/3475-22 від 17.03.2022 р. “Про зарахування до закладів дошкільної освіти дітей із числа внутрішньо переміщених осіб”
- Лист МОН України №1/3454-22 від 15.03.2022 р. “Про перенесення атестації педагогічних працівників у 2022 році”
- Лист МОН України №1/3370-22 від 06.03.2022 р. “Про оплату праці працівників закладів освіти під час призупинення навчання”
2021
- Лист МОН України №1/23180 від 30 грудня 2021 р. “Про визначення рівня підтримки у дітей з особливими освітніми потребами, які здобувають дошкільну освіту в інклюзивних групах”
- Лист МОН України № 1/9-436 “Щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами у закладах загальної середньої освіти у 2021/2022 навчальному році
- Постанова Кабінету Міністрів України від 15 вересня 2021 р. №957 “Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти”
- Постанова Кабінету Міністрів від 21 липня 2021 р. №765 “Про внесення змін до деяких Постанов Кабінету Міністрів України щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами”
2020
- Лист МОН України №1/9-501 від 01 вересня 2020 р. “Про особливості організації освітнього процесу в спеціальних, санаторних закладах загальної середньої освіти”
- Лист МОН України № 1/9-495 від 31 серпня 2020 р. “Щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами у закладах загальної середньої освіти у 2020-2021 навчальному році”
- Лист МОН України №1/9-219 від 23.04.2020 р. “Щодо організації роботи закладів дошкільної освіти під час карантину”
- Наказ МОН України від 23.04.2018 р. “Про затвердження Типового переліку допоміжних засобів для навчання (спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку) осіб з особливими освітніми потребами, які навчаються в закладах освіти” зі внесеними змінами
- Лист МОН України № 1/9-186 від 03.04.2020 р. “Про організаційні засади освітнього процесу в спеціальних закладах освіти, закладах освіти для дітей-сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування”
- Наказ МОН України від 01.04.2020 р. №467 “Про затвердження типової освітньої програми початкової освіти спеціальних закладів загальної середньої освіти для учнів 3 класу з порушеннями інтелектуального розвитку”
- Наказ МОН України від 31.03.2020 р. №465 “Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 02.03.2017 р.”
- Методичні рекомендації щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами в закладах освіти в 2019/2020 н.р.
- Загальна декларація прав людини (проголошена ООН 10.12.1948 року):
- Декларація про права інвалідів (проголошена ООН 09.12.1975 року)
- Конвенція ООН про права дитини (прийнята 20 листопада 1989 року, ратифікована Постановою Верховної Ради України від 27.02.1991 року)
- Закон України “Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні” (21.03.1991 року N 875-XII)
- Стандартні правила забезпечення рівних можливостей для інвалідів (прийняті резолюцією 48/96 Генеральної Асамблеї від 20.12.1993 року)
- Наказ МОН України від 13.05.1993 р. №135 Про затвердження Положення про логопедичні пункти системи освіти
- Саламанкська декларація про принципи, політику та практичну діяльність у сфері освіти осіб із особливими потребами (7-10.06.1994 р.)
- Закон України «Про охорону дитинства» (прийнятий 26.04.2001 року №2402-III)
- Закон України «Про реабілітацію інвалідів в Україні» (прийнятий 06.10.2005 року N 2961-IV)
- Наказ МОН України від 09.12.2010 № 1224 Про затвердження Положення про спеціальні класи для навчання дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітніх навчальних закладах
- Лист МОН України від25.09.2012 №1/9-675 Щодо посадових обов’язків асистента вчителя
- Лист МОН України від 09.06.2016 № 1/9-293 Про доступність дітей з особливими потребами до опорних навчальних закладів
- Лист МОН України від 19.09.2017 №1/11-9320 Про організацію корекційно-розвиткової роботи з дітьми із порушеннями слуху, які навчаються в загальноосвітніх навчальних закладах
- Постанова КМУ від 15.11.2017 р. № 863 Про внесення змін до Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами
- Постанова КМУ від 22.08. 2018 р. № 617 Ки Деякі питання створення ресурсних центрів підтримки інклюзивної освіти та інклюзивно-ресурсних центрів
- Наказ Міністерства освіти і науки України від 08.06. 2018 р. № 609 Про затвердження Примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти
- Лист Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти МОН України № 2.5-281 від 05.02.2018 “Про надання роз’яснення стосовно тривалості уроків в інклюзивних класах, функціональних обов’язків асистента вчителя”
- Наказ МОН України від 23.04.2018 №414 Про затвердження типового переліку спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються в інклюзивних та спеціальних класах закладів загальної середньої освіти
- Наказ МОН України від 08.06.18 №609 Про затвердження примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладах загальної середньої та дошкільної освіти
- Наказ МОН України від 06.09.2018 №977 Деякі питання комплексної оцінки розвитку дітей з особливими освітніми потребами
- Лист МОН України №1/9-691 від 13.11.2018 р “Щодо організації діяльності інклюзивних груп в закладах дошкільної освіти”
- Лист МОН України №1/11-1143 від 06.02.2019 р “Щодо встановлення тарифного розряду асистента вчителя”
- Наказ МОН України від 10.07.2019 №955 Про внесення змін до наказу МОН України 12 січня 2016 року №8 “Положення про індивідуальну форму здобуття загальної середньої освіти”
Методичні рекомендації
- Лист МОН №1/9-421 від 05.08.2020 “Методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу в спеціальних закладах загальної середньої освіти у 2020/21 навчальному році”
- Додаток до листа МОН №1/9-421 від 05.08.2020 “Методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу в спеціальних закладах загальної середньої освіти у 2020/21 навчальному році”
- Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів початкових класів з порушеннями інтелектуального розвитку
- Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів 5-10 класів з порушеннями інтелектуального розвитку
- Вправи та завдання для дітей з особливими освітніми потребами (шкільного віку)
- Методичні рекомендації “Виявлення і подолання труднощів опанування навички читання в учнів загальноосвітніх навчальних закладів”
- Лист МОН № 1/9-498 від 05.08.2019 “Методичні рекомендації щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами в закладах освіти в 2019/2020 н.р.”
- Лист МОН № 1/9-462 від 18.07.2019 “Про пріоритетні напрями роботи психологічної служби у системі освіти на 2019/2020 навчальному році”
- Лист МОН № 1/9-485 від 06.08.2018 “Організаційно-методичні засади освітнього процесу у спеціальних закладах освіти в 2018/2019 навчальному році”
- Лист МОН № 1/11-9320 від 19.09.2017 “Про організацію корекційно-розвиткової роботи з дітьми із порушеннями слуху, які навчаються у загальноосвітніх навчальних закладах”
- Лист МОН № 1/9-362 від 03.07.2017 “Про Перелік навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, рекомендованих Міністерством освіти і науки України для використання в загальноосвітніх навчальних закладах для навчання дітей з особливими освітніми потребами (за нозологіями) у 2017/2018 навчальному році”
Корекційні програми
- Корекційні програми для дітей з порушенням зору
- Корекційні програми для дітей з порушенням інтелектуального розвитку
- Корекційні програми для дітей з тяжкими порушеннями мовлення
- Корекційні програми для дітей з особливими освітніми потребами дошкільного віку
- Корекційні програми для дітей з порушенням слуху
- Корекційні програми для дітей з помірною розумовою відсталістю
- Корекційні програми для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату
Джерело: сайт МОН України
Типові освітні програми
- Наказ № 121 від 29.01.2021 “Про затвердження типової освітньої програми початкової освіти спеціальних закладів загальної середньої освіти для учнів 4 класу з порушеннями інтелектуального розвитку”
- Наказ № 467 від 01.04.2020 “Про затвердження типової освітньої програми початкової освіти спеціальних закладів загальної середньої освіти для учнів 3 класу з порушеннями інтелектуального розвитку”
- Наказ № 1310 від 18.10.2019 “Про затвердження Типової програми підвищення кваліфікації педагогічних працівників для роботи в умовах інклюзивного навчання в закладах загальної середньої освіти відповідно до вимог Концепції “Нова українська школа”
- Наказ № 917 від 02.07.2019 “Про затвердження типової освітньої програми початкової освіти спеціальних закладів загальної середньої освіти для учнів 2 класу з порушеннями інтелектуального розвитку”
- Наказ № 808 від 10.06.2019 “Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 12.06.2018 № 627”
- Наказ № 968 від 04.09.2018 “Про внесення зміни у таблицю 11 до наказу Міністерства освіти і науки України від 25.06.2018 № 693”
- Наказ № 693 від 25.06.2018 “Про затвердження типової освітньої програми спеціальних закладів загальної середньої освіти І ступеня для дітей з особливими освітніми потребами”
- Наказ № 668 від 21.06.2018 “Про затвердження типової освітньої програми спеціальних закладів загальної середньої освіти III ступеня для дітей з особливими освітніми потребами”
- Наказ № 627 від 12.06.2018 “Про затвердження типової освітньої програми спеціальних закладів загальної середньої освіти ІІ ступеня для дітей з особливими освітніми потребами”
- Наказ № 814 від 26.07.2018 “Про затвердження типової освітньої програми початкової освіти спеціальних закладів загальної середньої освіти для дітей з особливими освітніми потребами”
- Наказ № 815 від 26.07.2018 “Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 12.06.2018 № 627”
- Наказ № 816 від 26.07.2018 “Про затвердження типової освітньої програми початкової освіти спеціальних закладів загальної середньої освіти для учнів 1 класів з інтелектуальними порушеннями”
- Наказ № 917 від 16.08.2018 “Про внесення змін у додатки до наказу Міністерства освіти і науки України від 26.07.2018 № 814”
Джерело: сайт МОН України
онлайн-ресурси
Інклюзивна підтримка у період воєнного стану: поради та рекомендації
- “Організація інклюзивного навчання у період воєнного стану”
- “Рекомендації педагогам закладів освіти у період воєнного стану”
- “Партнерство вчителя та асистента вчителя у період воєнного стану”
- “Інклюзивно-ресурсні центри: організація роботи у період воєнного стану”
- “Поради батькам у період воєнного стану”
- “Нормативно-правова база для освітян у період воєнного стану”
- “Матеріали для педагогів та батьків щодо психолого-педагогічного супроводу дітей дошкільного та шкільного віку”
- “Контакти інклюзивно-ресурсних центрів міста Києва у період воєнного стану”
- “Корисні ресурси для педагогів, батьків, дітей та інших учасників освітнього процесу”
Рівні підтримки: інформаційні матеріали
Інформаційний лефлет: “Перший рівень підтримки у освітньому процесі”
Інформаційна підтримка: “Другий рівень підтримки у освітньому процесі“
Відеоматеріали
- Казка “Соловейко з одним крилом” про дітей з особливими потребами
- Мультфільм “Універсальний Дизайн: світ, зручний для кожного!”
- Мультфільм «Подарунок» (про дітей з особливими потребами)
- Мультфільм «Мотузки»
- Мультфільм «Вальсовий дует»
- Мультфільм «Скарлетт»
- Мультфільм «Про Діму»
- Анімація «Акуратна історія»
- Мультфільм «Тамара»
- Мультфільм «Поза зором»
Фільми про людей з особливими потребами
- Всередині я танцюю
- Моя ліва нога
- Недоторканні / 1+1.
- Скафандр і метелик
- Стівен Хокінг. Теорія всього
- Плем’я
- Джонні взяв зброю
- Море всередині
методичні посібники
Методичні рекомендації щодо створення ресурсних кімнат у закладах загальної середньої освіти
Новик І.М.
Словник інклюзивності – це інформаційна підтримка для педагогів, батьків та усіх учасників освітнього процесу
РЦПІО ІПО КУ ім.Бориса Грінченка
Організація першого рівня підтримки для дитини в закладі загальної середньої освіти
О. С. Голентовська
Оформлення індивідуальної програми розвитку дитини за новим зразком : методичні матеріали
О. С. Голентовська
КІНЕЗІОЛОГІЧНІ ВПРАВИ, ЯК ЗАСІБ РОЗВИТКУ ДЛЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ
Полупанова Я.М. та інші.
Учні початкових класів із порушеннями слуху: навчання та розвиток : навчально-методичний посібник
С.В. Кульбіда, С.В. Литовченко, В.В. Жук, В.В. Литвинова
організаційно-методичні засади діяльності інклюзивно-ресурсних центрів: навчально-методичний посібник
За заг.ред.М.А.Порошенко
Типова освітня програма початкової освіти для спеціальних закладів загальної середньої освіти для учнів 4 класів з інтелектуальними порушеннями
О.В. Чеботарьова, Г.О. Блеч, І.В. Гладченко, С.В. Трикоз,
І.В. Бобренко та ін.
учні початкових класів із особливими освітніми потребами:навчання та супровід
Л.І.Прохоренко, О.О.Бабяк, В.В.Засенко, Н.А.Ярмола
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів початкових класів з порушеннями інтелектуального розвитку: навчально-методичний посібник
Чеботарьова О. В., Трикоз С. В., Блеч Г. О., Гладченко І. В., Бобренко І. В.,
та інші.
Асистент вчителя у закладі загальної середньої освіти з інклюзивною формою навчання: навчально-методичний посібник
А. А. Колупаєва та ін
Про інклюзивне навчання на сайті МОН України
Сторінка сайту Міністерства освіти і науки України про інклюзивну освіту містить інформацію для батьків та фахівців про вступ осіб з ООП до закладів вищої освіти, методичні рекомендації, посібники, покликання на онлайн-курси щодо інклюзивної освіти.
Ресурсний центр підтримки інклюзивної освіти
На сайті Центру ви знайдете методичні рекомендації та матеріали щодо забезпечення системи дошкільної, загальної середньої, позашкільної, професійної (професійно-технічної) з питань впровадження інклюзивної та спеціальної освіти.
Доступність ВШО для учнів з особливими освітніми потребами
На сторінці сайту Українського інституту розвитку освіти розповідається як навчатися учням з особливими освітніми потребами у Всеукраїнській школі онлайн. Також тут є змога завантажити посібник із практичними рекомендаціями «Як зробити онлай-уроки інклюзивними».
Україна. Інклюзія
Система автоматизації роботи інклюзивно-ресурсних центрів, що дозволяє батькам подати заяву в ІРЦ, переглянути корисні матеріали, задати запитання та отримати відповідь. Також на сайті розміщено корисні матеріали для фахівців за умови реєстрації у системі закладу освіти.
Всеукраїнський фонд "Крок за кроком"
Місія Всеукраїнського фонду “Крок за кроком” сприяти втіленню освітніх реформ з реалізації особистісно-орієнтованої, інклюзивної освітньої моделі з активним залученням сімей і громад, шляхом проведення тренінгів для освітян, батьків, представників громадських організацій.
На сайті розміщена велика електронна бібліотека, де розміщено методичні посібники, буклети, статті, інформаційні листівки для фахівців та батьків.
You Tube - канал "Всеукраїнський фонд "Крок за кроком"
На каналі опубліковано серію вебінарів про інклюзивне навчання в школі та вебінар “Практика асистента педагога”.
Школа інклюзивної освіти: Інклюзія від А до Я
На каналі розміщені поради для керівників, вчителів та батьків:
- Я директор, і я вперше отримав запит на організацію інклюзивного навчання.
- Крок 1. Ознайомлення з нормативними документами щодо організації інклюзивного навчання.
- Крок 2. Вибір кандидатури на посаду вчителя в інклюзивному класі.
- Крок 3. Відкриття інклюзивного класу та зміни у штатному розписі закладу освіти, тощо.
Потрібна консультація?
Якщо у Вас є запитання, задайте його тут.
Адреса
вул. В.Стуса, 20
м.Броди, Львівська обл., 80 600
графік роботи
Понеділок-четвер: 09:00 – 18.15
П’ятниця: 09.00 – 17.00
Наші контакти
Телефон: 032 66 252 29
Email: brodycprp@gmail.com