проєкти

На цій сторінці розміщено матеріали освітніх проєктів 

ПРОЄКТ "Реформа освіти: виклики об’єднаним територіальним громадам"

За умов реформ державного управління в різних галузях суспільство поступово перетворюється на демократичне. Ці зміни спостерігаються й у галузі освіти. Вони, зокрема, втілюються у нормативно-правових документах, таких законах України: «Про освіту» (2017), «Про загальну середню освіту» (2020), а в урядових рішеннях – Національній стратегії розвитку освіти в Україні на період до 2021 року (2013), Концепції «Нова українська школа» (2016) та ін.

Інтегруючись в європейський та світовий освітній простір, Україна має враховувати напрацювання, характерні для управління галуззю в інших країнах. Деякі з них можна розглядати не лише як приклад для вивчення, а й як модель для запровадження на базовому рівні реформованої територіальної громади за умов врахування національних особливостей української системи освіти.

Ця ідея лягла в основу проєкту «Реформа освіти: виклики об’єднаним територіальним громадам», ініційований благодійною організацією «Центр освітніх ініціатив». Проводився він із залученням експертів ГО «Європейський діалог» за фінансової підтримки Посольства США в Україні.

Проєкт зосереджується на освітніх проблемах, які не достатньо вирішуються на даний момент в Україні:

  1. Проблеми з методичним супроводом забезпечення якості освітніх послуг на рівні ОТГ.
  2. Недостатнє залучення громадян до прийняття управлінських рішень у сфері освіти.

При цьому проєкт планує залучав досвід функціонування системи управління середньою освітою на рівні штатів США.

Проєкт триватиме до листопада 2021 року та передбачатиме низку діяльностей та заходів:

  • проведення аналітичних досліджень,
  • впровадження 4-х пілотних моделей методичних служб територіальних громад на засадах міжмуніципальної співпраці у Львівській та Чернігівській областях;
  • створення на основі міжмуніципального співробітництва у відібраних територіальних громадах Центрів професійного розвитку педагогічних працівників;
  • поширення результатів та інформаційно-організаційний супровід проєкту.

Події проєкту

Децентралізація і реформа освіти: як підвищити якість освітніх послуг у громадах

У Львові 3 грудня 2020 року відбулось експертне обговорення аналітичного дослідження, підготовленого у рамках проєкту “Реформа освіти: виклики об’єднаним територіальним громадам”, який реалізується експертами Центру освітніх ініціатив спільно із фахівцями ГО Європейський діалог за фінансової підтримки Посольства США в Україні. В експертному обговоренні взяли участь державні службовці та експерти в галузі освіти із Львівської та Чернігівської областей. Важливо відзначити, що результати аналітичного дослідження були частково імплементовані у проєкт Програми розвитку освіти Львівщини на 2021-2023 роки.

Основні результати експертного обговорення:

•        лише із 2014 року, з моменту початку процесу децентралізації, з’явилась можливість розпочати зміни в управлінні системою середньої освіти;

•        реформування системи управління освітою в Україні відбувається по 3-х основних напрямах – делегування повноважень і відповідальності з вищого рівня на нижчий, зростання централізованого контролю за якістю освіти та усуспільнення освіти – поширення нових інструментів впливу громадськості на систему управління освітою, зростання автономії закладів освіти, створення громадських шкіл в сільській місцевості;

•        нове законодавство в сфері освіти дало можливості для корінної зміни системи управління освіти на місцевому рівні – оптимізації шкільної мережі, створення нової системи управління та методичної служби, кооперації ресурсів і легалізації взаємовідношень всіх суб’єктів освітнього процесу;

•        ознаками державно-громадського управління освітою є: делегування частини владних повноважень структурам громадянського суспільства та спільна управлінська діяльність державних і недержавних структур; узгодження управлінських рішень з представниками громадськості перед їх прийняттям;

•        основний недолік державно-громадського управління освітою в Україні – збереження вертикальної структури органів управління, домінуючу роль в якій продовжує відігравати держава та її органи;

•        досвід США щодо державно-громадського управління освітою може бути реалізований на практиці в українських реаліях із певними модифікаціями, адже це приклад моделі, де громадськість має істотний вплив на прийняття рішень у сфері освіти;

•        основне завдання створення нової системи управління освітою є забезпечення якості освіти, ключовим елементом якої мають стати нові освітні інституції, зокрема центри професійного розвитку педагогічних працівників. Основними завданнями центрів є сприяння професійному розвитку педагогічних працівників, їх психологічна підтримка та консультування;

•        зважаючи на витратність освіти для місцевих бюджетів і, зокрема утримання центрів професійного розвитку педагогів, українське законодавство дає широкі можливості для громад використовувати різні моделі кооперації ресурсів для забезпечення діяльності центрів;

•        ефективним інструментом такої кооперації може слугувати міжмуніципальне співробітництво громад, як узаконені відносини між двома або кількома органами місцевого самоврядування, що дозволяє громадам спільно вирішувати проблеми на місцевому рівні;

•        однак, сфера освіти поки що не є пріоритетною для співробітництва між громадами в Україні і у Львівській та Чернігівській областях зокрема, хоча саме освіта є найбільш витратною для місцевих бюджетів, а її інфраструктура потребує суттєвої оптимізації.

Освітня реформа в Україні з точки зору децентралізації

4 грудня 2020 року відбулася прес-конференція «Освітня реформа в Україні з точки зору децентралізації» за результатами аналітичного дослідження, яке було проведено у межах проєкту «Реформа освіти: виклики об’єднаним територіальним громадам». Згаданий проєкт реалізується експертами Центру освітніх ініціатив спільно із фахівцями ГО “Європейський діалог” за фінансової підтримки Посольства США в Україні.

У прес-конференції взяли участь державні службовці та експерти в галузі освіти із Львівської та Чернігівської областей.
Учасники обговорювали освітню реформу з точки зору децентралізації та освітньої моделі США.

Партнер «Центру освітніх ініціатив» та керівник ГО «Європейський діалог» Олександр Софій детально розповів про перспективи проєкту, а також про виклики сучасності, які впливають на освітній процес.

«В цьому проєкті є два ключові моменти: перший момент стосується державного громадського управління. До сьогоднішнього дня ми багато про це говоримо, ми створюємо громадські ради, комітети у школах. Все це узаконено. Насправді вони достатньо такі формальні. І коли ми говоримо, що хочемо змінювати зміст освіти для того, щоб громада більше впливала на освіту, напевно, таким інституціям треба приділяти більше уваги» ,– наголосив Олександр Софій.

Також експерт звернув увагу на систему освіти у США, яка є найбільш децентралізованою освітньою системою у світі, а засновник Благодійного фонду «Центр освітніх ініціатив» Брегін Михайло Григорович розповів колегам про свій досвід перебування у США, що зумовило його до створення подібного освітнього проєкту в Україні.

Експерти обговорили освітні інструменти, які покращать якість освіти.

«Другий момент- це якість освіти, а якість освіти стосується не тільки підготовки програм і т.д., а саме вчителів, бо чи готові вони зараз до цих змін, які здійснюються на фоні адміністративно-територіальної реформи.

Коли, скажімо, закривають райони, старі методичні центри, а відкриваються, згідно з положенням, центри підготовки працівників, і, відповідно, їм надається надзвичайна вага, по закону вони юридичні відокремлені структури, які мають займатися виключно методичною роботою.

Саме тому ми зіштовхуємося із низкою проблем. Ми хотіли б на рівні ОТГ зробити такі центри: два у Чернігівській області і два у Львівській, які б об’єднали свої зусилля й створили методичну службу», – розповів Олександр Софій.

Про перспективу об’єднання та спільну працю над проєктом наголосив директор департаменту освіти та науки Олег Паска: «Сподіваємося, що участь у цьому проєкті переросте у співпрацю між освітянами Львівщини та Чернігівщини. Така співпраця, обмін досвідом, переконаний, сприятиме розвитку освіти».

Освітній фільм "Державно-громадське управління системою середньої освіти у США та освітні округи"

Пропонуємо вашій увазі відеоролик про те, як побудоване управління середніми школами у США та як там функціонують освітні округи. Відео створене у рамках проєкту «Реформа освіти: виклики для об’єднаних територіальних громад», який реалізується за фінансової підтримки Посольства США в Україні, щоб продемонструвати досвід США у .залученні мешканців до управління системою середньої освіти та прийняття відповідних рішень.

Потрібна консультація?

Якщо у Вас є запитання, задайте його тут.

Адреса

вул. В.Стуса, 20 
м.Броди, Львівська обл., 80 600

графік роботи

Понеділок-четвер: 09:00 – 18.15
П’ятниця: 09.00 – 17.00

Наші контакти

Телефон:  032 66  252 29
Email:  brodycprp@gmail.com

Наші сторінки та групи у FAСEBOOK